reklama

Beaujolais Nouveau est arrivé!
2012-11-12


Beaujolais Nouveau est arrivé!!! Beaujolais Nouveau przybyło!!! Ten okrzyk zabrzmi już o 00.01 w ten czwartek, 15 listopada 2012. Jak co roku wszyscy wielbiciele tego trunku będą obchodzili Święto Młodego Wina, czyli Beaujolais Nouveau

Jest to najbardziej znane w świecie święto młodego wina produkowanego w regionie Beaujolais we Francji. W 1985 roku termin wejścia na rynek i otwarcia pierwszych butelek nowego rocznika Beaujolais ustalono na trzeci czwartek listopada, a jego świętowanie w wielu krajach świata, w tym w Polsce, rozpoczyna się w o północy w środowy wieczór. W naszym kraju Święto Młodego Wina jest obchodzone od 1995 roku.

Za miejsce narodzin tradycji świętowania otwarcia pierwszej butelki Beaujolais Nouveau uważa się Lyon, gdzie zgodnie z lokalnym zwyczajem, rozpowszechnionym po I wojnie światowej, w bistrach (bistrots beaujolais), których właścicielami byli głównie handlarze win, tanie beaujolais z nowych zbiorów winogron pojawiało się już bezpośrednio po Wszystkich Świętych. Liończycy utrzymują, że Beaujolais jest trzecią obok Rodanu i Saony przepływająca przez miasto rzeką. Renesans sławy to młode wino (Beaujolais było tu już dobrze znane od XVIII wieku) przeżyło w Paryżu, dzięki paryskim artystom i intelektualistom, którzy dość licznie osiedli czasowo w Lyonie (po okupacji Paryża przez Niemców w 1940 roku). Po wojnie, w 1951 roku, regionalna rada – Union Interprofesionnelle des Vins du Beaujolais zalegalizowała oficjalnie wino Beaujolais Nouveau, dopuszczając je, w drodze wyjątku, do sprzedaży od 15 listopada, na miesiąc przed prawnym terminem komercjalizacji win wyprodukowanych z ostatnich zbiorów. W tym samym roku po raz pierwszy w oknie jednego z liońskich bistro pojawił się napis "Le Beaujolais Nouveau est arrivé!" – "Beaujolais Nouveau przybyło!". Od 1954 roku to hasło stało się sławne na cały świat. Zostało oficjalnym hasłem prowadzonej kampanii reklamowej. Tak spektakularny sukces Beaujolais Nouveau jest wynikiem skutecznych działań promocyjnych i marketingowych podjętych na szeroką skalę przez lokalnych producentów wina, zwłaszcza "króla beaujolais" Georgesa Duboeufa, którego rodzina jest związana z regionem od XV wieku, a winiarstwem zajmuje się od ponad 300 lat. Wraz z rosnącą popularnością Beaujolais Nouveau znacząco wzrastała jego produkcja. W 1985 roku termin otwarcia pierwszej butelki z nowego rocznika Beaujolais Nouveau przesunięto na trzeci czwartek listopada, a świętowanie tego wydarzenia z czasem przekroczyło granice Francji i nabrało międzynarodowego rozmachu. Najpierw upowszechniło się na francuskojęzycznych obszarach Szwajcarii i Belgii oraz co ciekawe w Wielkiej Brytanii. W latach 80. XX wieku zaczęto je uroczyście obchodzić w USA, Kanadzie, Niemczech, później w Japonii, Australii i Włoszech. W latach 90. smak Beaujolais Nouveau poznali m.in. Koreańczycy, Tajlandczycy i Tajwańczycy, w 1995 roku Polacy, Czesi, Węgrzy i Rumuni. W 1998 roku promocję tego wina rozpoczęto w Brazylii, Chinach i Rosji.

W trzeci listopadowy czwartek w restauracjach, winiarniach, barach, sklepach, a nawet hipermarketach rozpoczyna się sprzedaż nowego rocznika Beaujolais Nouveau. Otwarcie tej pierwszej butelki młodego wina jest okazją do świętowania podczas licznych imprez, zamkniętych i ulicznych, organizowanych niemal na całym świecie. Największe, wyróżniające się niepowtarzalną atmosferą, z udziałem setek zaproszonych gości, właścicieli winnic, bractw winiarskich, lokalnych społeczności i tysięcy turystów odbywają się w kolebce Beaujolais Nouveau, a więc w Lyonie i regionie Beaujolais.